torsdag 13 december 2012

Sätt inte barnen i förskolan före två års ålder!

Jag tycker att Eva Rusz är så bra! Hon har verkligen något att komma med! Se debatten mellan Rusz och Rossana Dinamarca (v)
Jag har tidigare läst en del artiklar av Rusz och hon menar att det finns mycket forskning som visar att små barn behöver lugn och ro de första åren. Anknytningsteorin är viktig och det är något som vi måste ta till oss, vare sig det passar in i vår världsbild eller inte.
I dagisdebatten blir det alltid lika tydligt vem som ser till barnens bästa och vem som styrs av sin ideologi. I det jämställda Sverige offras barnen till vilket pris som helst, bara vi kan stå och skryta med att vi faktiskt är världsbäst på jämställdhet.

Jag läste idag på Svt att 17 procent av dagispersonalen inte kunde garantera barnens säkerhet. Det känns ju väldigt tryggt. Men det är ju inte så konstigt när det finns barngrupper på 35 barn. Jag trodde det först inte var sant när jag läste att det fanns så stora barngrupper. Det är ju vansinnigt! Hur kan man som förälder lämna sitt barn i en sådan stor grupp? Jag fattar det inte. Det är väl ganska uppenbart att man inte kan garantera säkerheten. Om det inte ens går att garantera säkerheten så kan man ju stilla undra hur den går men den så otroligt viktiga pedagogiska verksamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...