söndag 23 december 2012

Liten hall, smart förvaring!

Hallen är alltid ett problem. Av någon anledning är den alltid för liten. Detta gäller för de flesta familjer och är man då så många som vi är, sju personer så är hallen verkligen för liten.
En dag i höstas när jag knappt kom in genom dörren fick jag nog. Dax att att göra något åt röran!

Före:
Men det var lättare sagt än gjort. För det första, det är så mycket som ska få plats i en hall; kläder, skor, hjälmar,rullskridskor, väskor, gympapåsar mm. Och så en cykel! Det kändes som en omöjlighet redan där! För det andra saknar jag totalt spatial förmåga, jag kan helt enkelt inte föreställa mig i huvudet hur det kommer att se ut och bli. Det är ett verkligt handikapp, jag känner mig så dum på det området. (Jag kan tänka på att det är något liknande för de som har svårt att orientera sig. En del har ju till och med svårt att hitta ut från ett varuhus!) Jag måste helt enkelt först prova på riktigt för att få en uppfattning! Det gör att minsta lilla projekt tar sin tid och att man får släpa hem både det ena och andra innan det blir som jag tänkt.
Jag ville ha någon form av hylla som finns i kapprummen på dagis. Men var köper man det? Jag hittade inget liknande i vanliga möbelaffärer och de som fanns i nätbutiker var fruktansvärt dyra. Så vad gör man? Bygger själv! En viss utmaning för mig som har tummen mitt i handen!
Jag hittade denna lagerhylla på "Biltema". Jag köpte två stycken och lyckades få hem dom i cykelkärran!


















De främre långa benen satte jag på sidan istället för där framme. Då fick jag plats med fler korgar! Jag veta inte om detta påverkar hyllans stabilitet men hur som helst så sitter hyllan fast ordentligt i väggen. Jag monterade inte ihop hela hyllorna utan satte ihop dom på mitten med några skarvjärn. Då blev det två långa ben kvar och ett av dessa satte jag på tvären på mitten av hyllan och kruvade på en massa krokar!
Och sedan målade jag allt med vit lackfärg!
Så här blev det tillslut:

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat, Anna!
    Kramar mamma o pappa.

    SvaraRadera
  2. Tack, tack! Hsb var snälla och kom o borrade fast den. Med deras superborr gick det på två minuter!

    SvaraRadera

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...