torsdag 7 februari 2013

Dax att ta fram pelargonerna!

Förra veckan tog jag fram mina pelargoner från källaren och redan nu har det börjat komma små pytteblad. Det är så underbart!
Under vintern förvarar jag dom i källarförrådet. Det är väl inte det ideala eftersom det är mörkt där. Det bästa är om man kan förvara dom på en ljus och sval plats, men en mörk sval källare funkar också för det mesta. Ibland händer det dock att alla inte klarar sig över vintern så under hösten brukar jag ta några sticklingar så att jag är på den säkra sidan.

Jag brukar sätta ner pelargonerna i början av november och sedan vattnar jag dom bara ett par gånger tills de tas fram i början av februari. Då ser dom inte mycket ut för världen.
Jag tar bort alla vissna blad och klipper ner dom ordentligt, vattnar och väntar. När jag ser att det börjar komma nya blad och dom tar fart så fyller jag på ny jord.
Sedan längre fram på våren sätter jag ut några på balkongen, ute trivs dom verkligen bäst, men några har jag kvar i köksfönstret för det ser så trevligt ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...