onsdag 2 maj 2012

En dag att njuta

Idag har varit en dag att njuta. Dagen börjande med en sällsam dröm.
Jag letade och irrade omkring på jakt efter något mycket bestämt och viktigt. Och så fann jag det, jag höll flaskan i mina händer. Frid stod det på etiketten, och mörkret kommer att förvandlas till ljus nu och i framtiden. Så stod det! Jag var överväldigad av lycka, jag hade äntligen funnit och stod med framtiden i mina händer.
Det var länge sedan jag vakande med en sådan lyckokänsla. Och varför inte leva i det ett tag! Även om det bara var en dröm.

Vi började dagen med en långpromenad längs Höje å. Barnen kastade pinnar i vattnet och klättrade i träden. Hästarna kom fram och nosade på oss till lilltjejens stora glädje.(Själv tycker jag bäst om hästar på avstånd!) Solen värmde, plagg efter plagg skalades av. Sådana här dagar är det verkligen ett privilegium att få vara ute med barnen. Och sådana dagar är man värd, man ska minnas alla gråa och snåla dagar, när ljuset knappt orkade. Sniket och snålt. Man ska minnas hur man stod där i snöslasket med sura kläder och bara längtade in till värmen.

Jag är ute nästan varje dag med barnen, det behöver dom och jag också. Men det är ju betydligt trevligare en dag som denna. Slösande ljus, överflöd, tag för dig och njut!
Det späda ljusgröna gräset, bokträdens skria blad och barnaben som springer lätt, inga tunga vinterskor längre!
Och sedan efter lunch gjorde jag vårens första rabarberpaj med maräng. Jag var på grannens kolonilott igår och då fick jag med mig en bunt rabarber hem. Ljuvligt gott med lite vaniljglass till!
Vissa dagar är lättare att se som en gåva!
Idag var en sådan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...