lördag 30 januari 2010

Jakten på den skyldige

Känner lukten av ljus när jag kliver upp på morgonen. Ah, mysigt maken har tänt ljus och fixat frukost, är min första tanke. Går in i badrummet för att byta på lilltjejen.
Vänta lite nu, det luktar väldigt mycket rök. Bränt. Inte stearinljus direkt. Det måste vara brödrosten som luktar. Suck, någon som inte kan rosta bröd. Det har hänt förr. Förbereder mig på att hålla en föreläsning om hur man använder en brödrost.

När jag kommer ut i köket visar det sig mycket riktigt att lukten kommer från brödrosten, men det är inte riktigt som jag tror.
- Titta här vad som låg i brödrosten, säger maken. Han håller upp en bränd kartongbit.

Med bevismaterialet i handen börjar jakten på den skyldige. På kartongbiten har någon ritat streck i olika färger. Alltså finns det 5 huvudmisstänkta, en av dom avskrivs direkt från utredningen pga låg ålder och oförmåga att hålla i en penna. Jag börjar med de tre som sitter runt frukostbordet, alla skakar på huvudet. Den fjärde misstänkte har gått under jorden. Jag hittar honom så småningom under täcket. Han häktas och förhöret inleds. Han blundar hela tiden och försöker dra täcket över huvudet. Långt om länge kommer erkännandet, med tårar i ögonen försöker han förklara. Motivet till brottet är dock fortfarande något oklart.

Domen är hård men rättvis. Han får lägga sitt huvud i mitt knä, så klappar jag honom sakta, ger honom en kram och säger att allt är bra nu. Sen får han lova att aldrig mer rosta kartongbitar!

1 kommentar:

  1. Å hjälp! Och vad sött ändå.

    Och du. Vincent shoe store - rea nu!
    Bra och hemskt fina skor.

    SvaraRadera

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...