lördag 3 november 2012

Barnkalas! Måste man bjuda hela klassen?


Barnkalas idag! Lilla Gabbi fyllde 6 år! Han fick bjuda tre stycken kompisar och två kunde komma. Det blev precis lagom med sju barn! Trevligt och mysigt!
Många väljer ju att bjuda hela klassen eller hela dagisgruppen. Man kan väl säga att det är mer eller mindre en oskriven regel och på en del skolor har jag hört att man faktiskt måste bjuda hela klassen. Jag måste säga att jag tycker det är rätt onödigt. För vems skull gör man det egentligen?
Argumentet brukar vara att ingen ska känna sig utanför och det låter ju fint. Men det finns en baksida av det argumentet som sällan nämns. Det finns faktiskt de som aldrig kan bjuda hela klassen. Då är det dom som blir annorlunda och utanför. Den oskrivna regeln att bjuda hela klassen skapar ett tryck både på föräldrar och barn.
Jag har vid ett flertal tillfällen hämtat mina barn på olika kalas och mött helt uttröttade föräldrar. Det har varit ett stort jobb att ordna hela kalaset och ett ännu större jobb att styra upp alla barn som kommer.
Och sen är det ju faktiskt inte säkert att barnet ens vill bjuda alla! Jag pratade med en mamma som efter ett kalas sagt till sitt barn att hon var trött eftersom det varit så många barn på kalaset. Och då sa barnet: "Men mamma jag ville ju inte bjuda så många!"
Och då kan man ännu en gång undra för vems skull man gör detta? För att visa att man är en bra och rättvis förälder? För att visa att man har råd och tid? Jag vet inte, tycker att det hela antagit lite väl stora proportioner.
Sen går det ju hela tiden inflation i att ordna det roligaste och mest speciella kalas. Det är skridskokalas, bowlingkalas, laserdomekalas och snart är det väl rymdfärdskalas!
Var och varannan vecka har barnen med sig inbjudningskort hem från skolan, skulle dom gå på allt skulle det ju bli kalas varje vecka. Så jag har sagt att max två kalas per termin. Det blir ju faktiskt mycket roligare då om man begränsar det hela, för då blir det mer speciellt de få gånger som de går på kalas. (Sen är det ju också lämpligt att begränsa det hela med tanke på sockermängden!)

I vår familj har barnen aldrig fått bjuda hela klassen, dels för att vi inte har råd helt enkelt och dels för att jag inte orkar. Det är möjligt att de känner sig utanför och annorlunda på grund av det, men jag har ingen möjlighet och ingen lust att haka på kalashetsen. De små barnen får bjuda 3-4 stycken max och så har vi kalaset på lördagar och de stora barnen får ta med några kompisar hem direkt efter skolan den dagen de fyller år. Enkelt och inte så märkvärdigt.
När jag själv var barn minns jag att jag blev bjuden på två(!) kalas där hela klassen var bjuden, det är möjligt att det var fler, men inte var det många. På den tiden fanns det överhuvudtaget inte den pressen att bjuda alla.
Jag tror att det var rätt skönt! Så till alla er som är trötta på stimmiga barnkalas:
ni måste inte bjuda hela klassen, gör det som passar er familj och gör inte mer än vad du orkar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...