måndag 16 augusti 2010

En sommar i böckernas värld!

Jag har läst en del i sommar, en hel hög med böcker faktiskt. Jag älskar att kliv in böckernas världar och ta del av liv och öden.

"Till Mervas" av Elisabeth Rynell är en fin och sorglig berättelse. Språket är väldigt poetiskt och stundtals mycket vackert. Gillade den!

"Vilda svanar" av Jung Chang är en riktig tegelsten. Det är en självbiografisk familjehistoria som utspelas i Kina under 1900-talet. Jag var så arg när jag läste den, så mycket vansinne, så mycket lidande. Vad kommunismen ställt till med är långt värre än man tror. Läs den! (Måste dock erkänna att jag hoppade över en hel del, bitvis innehåller den långa och onödiga utvikningar.)


"En förlorad värld" av Evelyn Waug. Jag trodde faktiskt att den skulle vara bättre. Den var bra, men kanske inte det jag förväntat mig. Ska se Tv-serien någon gång, den ska visst vara väldigt bra!

"Den osynliga väggen" av Harry Bernstein. Den handlar om en judisk liten pojke och hans uppväxt. Det är en varm och fin berättelse, trots fattigdom och elände. Bernstein debuterade 96 år gammal! Helt otroligt att kunna få till en sådan fin bok!

"Ett hjärta större än världen" av Magnus Malm
En bok om vad det innebär att följa Jesus. En hel del läsvärt och tankeväckande, men tyvärr snöar han som vanligt in på gnosticismen. Dom bitarna kunde helt tas bort.

"Våga ta plats i ditt barns liv" av Neufeld och Mate, helt klart den bästa boken om barnuppfostran! Jag har fått så många nya tankar och funderingar. Jag är inte säker på att dom har rätt i allt, men mycket är
helt klart värt att ta till sig!

Ja, det var våren och sommarens läsning. Har läst några pocketböcker också men dom var lite sådär. Det var mycket länge sedan jag läste så här mycket. Senast var väl när jag läste littertur på universitetet. Vilken dröm det vara att under ett år bara få läsa en massa böcker. Det var fantastiskt!

3 kommentarer:

  1. Ni som kan allt om barnuppfostran vad rekommenderar ni för litteratur.

    PS! Och vad skulle en femdagarskurs (inkl barnpassning)kosta? :-) DS!

    Anders

    SvaraRadera
  2. Ha, ha om det ändå vore så väl! Just nu kastade en av ungarna en legobit i huvudet på nån som skriker och det är jordens liv! Få se hur maken löser det...!
    Men som sagt läs gärna "Våga ta plats i ditt barns liv", skulle gärna vilja diskutera den!

    Vänta 10år så ska jag hålla en massa kurser!

    SvaraRadera
  3. Okej, nu fattar jag....
    P

    SvaraRadera

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...