fredag 21 augusti 2020

Med tåget far mina drömmar

Jag hör tåget i fjärran. 

Löftesrikt, hoppfullt. 

Skyndar mig att kasta upp mina drömmar. 

Nu är tiden! 

Håll i er, håll hårt! 

Springer längs med spåret. 

Vinkar och ler. 


Utskickade på en vådlig resa. 

De kommer inte att orka hålla ut, det vet jag. 

Ohjälpligt glida av, krossas mot räls och sten. 


Men någon, någon hoppas jag att håller sig kvar. 

Följer med tåget ut i världen. 

Och sedan. 

Bringar hem det jag längtar efter. 


Ta med dig skrattade hav, lekfulla vindar och visa olivträd.

Ta med sjungande blommor, spirande vänskap och kartan som leder hem.


Och mängder av färgstarka ord att måla med, det vill jag också ha.


Ta med dig han som kan höra mitt hjärtas sång och som gläder sig därvid. Du vet var han finns.


Och du, ta med dig Sintras skönhet, glöm inte det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...