tisdag 12 mars 2013

Kvinnodagen

Ja, jag vet det är några dagar sent, men här kommer ett inlägg om internationella kvinnodagen!
Ännu en gång hittar jag något läsvärt som Helena Edlund skrivit:

"Det har vuxit fram ett delat Sverige, ett Sverige där vissa upprörs över könsfördelningen i bolagsstyrelser eller i melodifestivalsfinalen – samtidigt som få reagerar över könssegregerade skolklasser eller att män kan hindra sina fruar att gå på SFI-undervisning. Vi lever i ett land där myndigheter svär sig fria när ännu ett brutet besöksförbud slutar i katastrof och där högstadieflickor återvänder från sommarloven som gifta kvinnor utan att någon ställs till svars. /.../

Jag tror att det är hög tid att vi börjar ställa oss den frågan, hur obehagligt det än är. Jag vet att det finns saker vi helst vill hålla på armlängds avstånd. Jag vet att det är ”enklare” att förstå att flickor i Afghanistan eller Pakistan berövas sina mänskliga rättigheter, än att flickor i Sverige berövas sina. Jag vet att det är skrämmande att unga killar och tjejer anser det normalt (eller till och med fint) att kalla någon för hora. Jag vet att det är främmande att ta till sig att dina skattepengar används för att finansiera aborter som utförs på svenska sjukhus, enbart för att barnen är flickor. Jag vet att det är svårt att ta till sig att Sverige ligger näst högst i världens våldtäktsstatistik.Då är det enklare att tala om könsfördelning i styrelser och löneskillnader. Frågan är om det är viktigast?"

Ja, vad är viktigast? Det är en relevant fråga. Jag har många gånger till min förvåning insett att feminismen i Sverige alltför ofta väljer att blunda när det gäller kvinnoförtryck, då det handlar om andra kulturer. Då är man tyst och mumlar något om att man ska ha respekt för alla kulturer och religioner. Det låter ju fint, men det är ett stort svek mot alla tjejer och kvinnor som dagligen tvingas leva under hot och förtryck. Våld eller hot om våld ska inte accepteras vilken kultur det än handlar om. Svenska lagar om t ex äktenskap ska gälla oavsett religion. Det är förbjudet med barnäktenskap i Sverige och då ska ingen hänsyn tas till religion eller kultur. 
Även om hela släkten anser att en kvinna måste dödas för att upprätthålla hedern så är mord olagligt. Men i verkligheten ser det tyvärr annorlunda ut. Balkongflickorna faller ännu...Och vem för deras talan?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...