lördag 5 juni 2010

Något att tänka på...

Vi sitter vi köksbordet när lilla Gabbi (3 år)säger:

-Om man inte delar med sig så är man en luv (tjuv!)

Han får genast mothugg av sina äldre syskon,
dom vet minsann bättre. En tjuv är man ju bara om man tar något som är någon annans.

Fast jag tror att han har rätt.
Om man ser det hela i ett större perspektiv, om inget egentligen tillhör någon, om det är så att vi faktiskt inte äger saker utan allt vi har och är i själva verket är gåvor. Gåvor som vi fått att glädjas över och förvalta, men också gåvor som vi fått för att ge vidare. Om man ser det så, ja, då är man en tjuv om man inte delar med sig av det man har.

Inget är mitt. Det är något att fundera på i vårt
jag-ska-ha-senaste-prylen-samhället.
Hur mycket jag än håller fast vid det jag har ska jag likväl en dag lämna allt.
Men det jag gav, av överflöd eller i armod, det kommer att finnas kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...