måndag 1 mars 2010

Ge mig ett trollspö!

-Om du inte gör som jag säger så trollar jag dig till en svamp! säger hon bestämt och viftar med sitt lilla rosa trollspö.

Vilket hot! En svamp, ha, ha! Jag skulle inte ha något emot att bli en svamp och stå i en tyst skog någonstans. Lugnt och skönt, bara få stå alldeles stilla, inget mera spring. Låter rätt skönt tycker jag.

Jag skulle också vilja ha ett trollspö, med gnistrande stenar och sidenband på.
Tänk vad man kunde göra då!
Jag skulle dansande gå vägen fram och svinga det så snön smälte och bäckarna och träden började sjunga igen. Jag skulle svinga det över var och en som behövde lite glimmande stjärnor på sin väg.
Slösande utan gräns, i överflöd!
Över alla glömda och begravda drömmar skulle jag svinga det.
Över alla askungar och fula ankungar.
Över alla tårar så att de blev till skinande ädelstenar.

Så ge mig ett trollspö eller två,
nej, ge mig hela famnen full.
Så skulle jag svinga dem för dig min vän och för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...