torsdag 8 november 2012

Bakning!

Det var trist väder idag så då fick det bli bakning! Det är otroligt vad mycket man hinner med med bara ett barn hemma! Musli, rågbröd, knäckebröd och sen ugnspannkaka blev det.
Att göra egen musli blir verkligen gott och är inte alls svårt, det gäller bara att passa så det inte bränns!



Musli

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl pumpakärnor
1/2 dl linfrö
1/2 dl råsocker

Blanda ihop detta och häll i en långpanna
Blanda sedan 2 dl vatten och 5 msk rapsolja (ej olivolja)
Häll det sedan över långpannan och rör runt ordentligt.


Ställ in i ugnen i 200 grader i ca 20-30 min, rör runt då och då
När det är ca 10 minuter kvar lägg i hackade hasselnötter. Obs de bränns lätt!
När allt svalnat krydda med kanel och strö över russin.



Här är rågbröd från "Annas mat". Jag hade inte tillräckligt med rågmjöl hemma så jag tog hälften dinkelmjöl och det blev hur bra som helst!















Det här är ett mycket gott och supernyttigt knäckebröd. Jag tycker det är godast med någon typ av färskost t ex Philadelphiaost eller ännu bättre med vitlöksosten "Boursin".

Knäckebröd
¨
2 dl fullkorn dinkelmjöl
1 dl sesamfrö
1 dl solrosfrö
1/2 dl linfrö
2 tsk flingssalt (obs tar du vanlig salt måste du ta betydligt mindre)
2 - 2,5dl kokande vatten

Blanda de torra ingredienserna först. Tillsätt kokande vatten, tag ev mer vatten om det behövs. Bre ut allt på ett bakplåtspapper. Det är viktigt att det blir tunt, det är inte helt enkelt men kämpa på!
Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader ca 50 min-1 timme

4 kommentarer:

  1. Kul att du bloggar igen!
    Mums vad du hann mycket!

    SvaraRadera
  2. ja,de försvann väl kanske mitt inlägg...hade skrivit under detta med barnkalas för jag känner igen mej och håller med!! våra barn har aldrig haft "barnkalas". vi har haft närmsta familjen som varit å grattat å sen när de börjat bli i skolåldern och fråga efter nån form av kalas har det fått välja ca 2 vänner var och åka på bio eller busland eller liknande. det har varit toppen<3 sen åker de inte på alla kalas de blir bjudna på heller. Men så känsligt å svårt de där med utanför och inte osv...de är svårt också detta i skolan att alla ska leka med alla för det funkar ju inte alltid så...det är ett dilemma hur man ska göra för att ingen ska bli utanför..men samtidigt kan man ju inte tvinga vissa barn att leka med varandra osv...svårt de där. hoppas ni har en mysig helg. jag sitter å letar adresser inför julkort så småningom.

    kramis

    SvaraRadera
  3. Nilla tack! Du är en trogen läsare!

    SvaraRadera
  4. Svintoflickan- skönt att höra att det finns fler som tänker o gör som vi när det gäller barnkalas!
    Håller helt med dig om det svåra när det gäller vem man ska leka med, man kan ju faktiskt inte tvinga barn. Det är inte så enkelt, vissa barn funkar faktiskt inte ihop. I skolan är det ju vanligt att man säger "alla ska få vara med o leka" och jag håller till viss del med men det måste ju inte betyda att alla ska leka med alla. Jag brukar säga till mina barn att de ska vara trevliga mot alla men att dom faktiskt inte måste leka med alla.

    SvaraRadera

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...