onsdag 6 oktober 2010

Att välja mellan två onda ting!

Det är morgon och dax för påklädning. Prinsessan vill absolut inte ha tröjan som jag håller fram. Jag hittar en annan i garderoben, men jag vet att hon inte gillar den heller. Och alla andra tröjor ligger i tvätten. Så hur ska man nu få på lilla damen några kläder? (Hon skulle gladeligen springa till skolan utan både tröja och skor!)

Jag håller upp båda tröjorna framför henne och säger:
-Nu får du välja; pest eller kolera!
Och så viftar jag med den rosa tröjan som är pest och den turkosa som är kolera. Det här kommer att bli svårt tänker jag. Men det är väl lika bra att lära sig att ibland så måste man välja mellan två onda ting, så är ju livet.

Hon tittar så roligt på mig. Jag ser att hon inte förstår det här med pest och kolera.
Så säger hon:
- Mamma vilken av tröjorna var det nu som var bäst? För det är den jag tänker ta!
Jag skrattar och håller fram den rosa. Och hon är nöjd med det!

Så nu vet ni om ni måste välja mellan pest eller kolera, ta pest. För det är bäst!

2 kommentarer:

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...