söndag 17 september 2023

 

I natten

I utmarkerna bortom mina resurser

bortom min kontroll

Irrar vid gränstrakterna

ödsliga vidder 

Utkastad 


Vantroget ser jag mig omkring

Hit av alla ställen

Det som inte borde vara

är


I natten grävs utrymmet 

hackan kilas in

bänder och spränger 

Vitglödgad smärta


I trasigheten och hålrummen

en öppning

för Guds inströmmande

en möjlighet att ta emot Guds gåva

honom själv




( Med insipration från boken "Gud berör och förvandlar" av Iain Matthew. Det är andra gången som jag läser boken och den är verkligen en skatt. Boken djupdyker i Johannes av korsets skrifter. Själens dunkla natt öppnar upp för Gud och centrerar oss i honom.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...