onsdag 11 december 2019

Att bli den du är

Jag tänkte att nu är tiden inne att läsa "Vägmärken" av Dag Hammarskjöld. Nej, jag förstår sannerligen inte allt, mycket är höljt i dunkel, men vissa rader talar rakt och klart. 



Mot nya stränder?
I varje ögonblick väljer du ditt själv. Men väljer du - dig själv?
Kroppen och själen ha tusen möjligheter av vilka du kan bygga många jag.
Men endast ett av dessa ger kongruens mellan väljaren och det valda. Endast ett - som du först om du väljer bort alla de chanser till något annat som du nyfiket fingrar efter, lockad av undran och lystnad, för grund och flyktig att bevara förankringen i upplevelsen av livets höga mysterium och medvetandet om det anförtrodda pund som är "jag".


Här finns ett budskap att ta emot. Jag hör både en vädjan och en uppfordran. 
Att välja bort sitt sanna jag - att vara sig själv otrogen- vilket svek. Att måla något som inte är jag, en förfalskad bild. 
En trolöshet. 
Var sann, var trogen, förråd inte dig själv!
Du har ett pund att förvalta. Och inte vilket pund som helst, för just ditt pund har ett skinande märke. Gräv inte ner det i den svarta jorden. Och nej, det är inte för sent. Varje nytt ögonblick, i varje nu,  kan du ge ett svar som är i samklang med tonen i ditt innersta. 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Orkar inte be säger du din sorg din längtan din ångest  är bön i sig  Din trasighet ett öppet sår  Finns det en starkare bön  Dina tunga suc...