torsdag 7 januari 2016

Dyrbara skatter i djupet


Jag har många gånger tänkt på det faktum att vissa människor går genom livet utan några större bekymmer eller vedermödor. Visslande går de fram på en solvarm väg och livet tycks vara en evigt bestående sommar. Visserligen kanske något stackmoln dyker upp och kanske till och med en regnskur i värsta fall. Men regnet faller kort och mjukt och bakom nästa vägkrök strålar solen lika klar igen!
Till er som har det så har jag bara en sak att säga: njut och var tacksamma!

Det är inte till er jag skriver som går fram på solljusa slätter, utan till er som går i leran med sylvasst regn stickande i ansiktet. Ett regn som inte har den minsta tanke på att upphöra, men möjligtvis funderar på om det ska övergå till snöblandat regn istället. Det är till er jag skriver och till mig själv.

De erfarenheter som mötet med mörker och smärta ger är något att ta till vara. Det är förvisso dyrköpta erfarenheter på många plan, men också dyrbara erfarenheter. I de djupaste vatten finner du de dyrbaraste skatterna.

Jag vet hur det är att när livet rasar, när allt du trott och hoppas på smulas sönder på ett ögonblick. När det inte finns något fast att hålla i, när djup på djup öppnar sig under fötterna.
Jag vet hur det är att springa i en mörk labyrint, fram och åter utan hopp om utväg.
Jag vet hur det är att stå på avgrundens kant och höra de mörka lockande rösterna.
Jag vet hur det är att befinna sig långt ner i havets djup, med en brännande och sprängande bröstkorg i natten oförmögen att andas.
Och det är där, utan att du lägger märke till det eller någonsin skulle ha en tanke på det, som någon lägger en pärla i din hand, men du märker det inte förrän du kommit upp ur djupet. Och du förundras över denna gåva.
Dina tunga och svåra erfarenheter är dyrbara, tro inte något annat. Det finns skatter att bärga i djupet!

Det svarta döda kolet pressas samman hårt och länge i ångestvälten. Vem skulle ens kunna ana att en skinande klar diamant snart skall framträda?

Han som kan förvandla vatten till vin, mörker till ljus och död till liv, nog måste Han kunna förvandla min börda av gråsten till skimrande ädelstenar!

1 kommentar:

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...