lördag 9 januari 2016

Boktips!

Jag har precis läst ut "Den stora upptäckten" av Ulf och Birgitta Ekman. Den handlar om paret Ekmans väg till Katolska kyrkan. Det är en lång och slingrande väg och jag kan inte låta bli att ställa mig frågan varför Gud lät det ta så lång tid! När man läser boken är det omöjligt att inte bli både imponerad och fascinerad av den otroliga hängivenhet och det engagemang som de uppvisar. De far kors och tvärs över jordklotet och startar den ena efter den andra församlingen. Det är möten och stora konferenser i en aldrig sinande ström! 
Tänk om all denna energi hade fått kommit till användning inom den katolska kyrkan istället. Men, men, Gud har sina vägar och tankar och jag hoppas och tror att Ekman kommer att få betyda mycket för Katolska kyrkan i Sverige. Kanske kan det bli en ögonöppnare för andra inom frikyrkan och väcka en längtan efter att nå tillbaka till rötterna. Frågan om sanning går som en röd tråd genom boken. Det är ett ärligt sökande och de tar så småningom konsekvenserna av sina upptäckter, dock inte utan vånda.
Det jag saknar i boken är någon form av reflektion över det livsverk som Ulf Ekman byggt upp. Hur ser han på det idag? Och hur ser han på de människor som menar att de tagit skada av den framgångsteologi som var utmärkande för Livets ord? Det hade varit intressant att få veta mer om det!



Nästa bok "Hör du vinden blåsa" av W.Stinissen, har några år på nacken, men den har gått mig helt förbi. Jag fick den av en vän och det är jag mycket tacksam för! Jag har inte läst ut den än, men det jag läst har verkligen talat till mig. Anden kan lätt bli något diffust och svårgripbart i den kristna tron, något som bara karismatiker har ensamrätt till. Jag har alltid känt att detta med den Helige Ande har varit outforskad mark för mig och något som "inte är för mig". Samtidigt har där också funnits en längtan efter att verkligen få leva ett fullt kristet liv där Anden är en självklar verklighet. Boken öppnar nya perspektiv och en ökad förståelse för vem och vad Anden är och gör. För mig har boken på många sätt varit djupt själavårdande och  jag tror att det är en bok man med fördel kan läsa flera gånger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällspromenad Våren är löfte är hopp i varje blomma ljusgrönt jubel  Körsbärsträdet står brud  skir och oskuldsfull I skönheten avtecknar s...